Přihlášení k novinkám:
Vybíráme akce z našeho e-shopu Aktuální novinky z e-shopu

Formule 1

Formule 1 je série závodů, jejichž počátek se datuje do roku 1946. Dnes jsou závody považovány za královskou disciplínu automobilového sportu, kdy závodníci usedají do tzv. monopostů kdy závodí na uzavřených autodromech či městkých tratích různých délek. Pravidla závodů Formule 1 jsou řízena Mezinárodní automobilovou federací - FIA. Závody se konají po celém světě dle pravidel, která jsou každoročně upravována.

Vozy v závodech Formule 1

Monoposty

Dnešní moderní vozy formule 1 jsou monoposty s motorem uloženým uprostřed. Konstrukce monopostu je z kompozitu uhlíkových vláken, díky tomu se dosahuje nejnižší hmotnosti a bylo možné vůz vyvažovat posouváním těžiště pomocí vyvažovacích závaží. Celková hmotnost vozu včetně pilota a paliva nesmí po závodě dosahovat více jak 620 kg. Vozy formule 1 jsou schopny projíždět zatáčky ve vysokých rychlostech díky aerodynamickému přítlaku.

Aerodynymický přítlak funguje na opačném principu než je tomu u letadel, která potřebují aerodynymický vztlak. To znamená, že vzduch který proudí nad křídlem musí být pomalejší než ten, který proudí pod křídlem. Tato situace se docílí konstrukcí křídla tak, aby spodní strana křídla byla delší než ta horní. Tyto křídla se na monoposty začaly montovat na přelomu šedesátých a sedmdesátých let.  

 

Pneumatiky

Pneumatiky jsou důležitým faktorem pro rychlý a plynulý průjezd zatáčkou. Pneumatiky v závodech formule 1 doznaly za roky závodění mnoho změn. Dříve se používali hladké pneumatiky takzvané “slicky”, které byly po roce 1998 zakázány a vyměněny byly za pneumatiky s drážkami.

Od roku 2009 po změně pravidel F1 se mohou opět ve velkých cenách formule 1 hladké pneumatiky používat. V pravidlech vozů F1 jsou specifikovány i rozměry pneumatik. Pro letošní rok jsou rozměry předního kola nastaveny v rozmezí šířky 305 až 355 milimetrů. Naopak zadní kola široká v rozmezí 360 - 380 milimetrů. Průměr kola nesmí být větší než 660 milimetrů u kol na suchý povrch a 670 u kol na mokrý povrch.

Motor

Motory které se používají v sezonách 2007 - 2013 jsou osmiválcové s úhlem rozevření válců 90°. Maximální objem těchto motorů je  2,4 litru, s výkonem 750 koní při limitovaných 18 000 ot/min.

Motory v závodech formule 1 se nesmějí přeplňovat, a jejich hmotnost nesmí být menší než 95 kilogramů. Systém KERS, který je některými stájemi využíván může mít výkon maximálně 60 KW, a během jednoho kola nesmí uvolněná emergie přesáhnout 400 kJ.

Pravidla také určují díly motoru, které je možné vyměnit, aniž by došlo k porušení pravidel.

 

Převodovka

Převodovka je na ve vozech formule 1 umístěna v zadní části vozu. Má za úkol přenášet výkon motoru co nejefektivněji na kola vozu. Na moderních vozech F1 jsou převodovky sedmirychlostní. Pravidla formule 1 zakazují používání samočiných převodovek, i dvoučinných převodovek DSG.

Rychlostní stupeň je podle pravidel, možné změnit jen na přímý pokyn pilota formule. V posledních třech letech závodů F1 nastala revoluce v  používání bezprodlevového řazení. Jedná se o převodovky, které jsou schopny zařadit rychlostní stupeň bez přerušení přenášeného momentu.

Velké ceny

 

Počet velkých cen je v historii závodů Formule 1 poměrně variabilní. Například v roce 1950 bylo jen 7 velkých cen, naopak v roce 2005 bylo 19 velkých cen F1. Do budoucnosti se plánuje na jednu sezónu až 20 velkých cen.

Mistrovství světa jezdců Formule 1 neboli Pohár jezdců

Mistrovství světa jezdců Formule 1 je vyhlašován federací FIA (Mezinárodní automobilová federace) na základě bodového systému. Body jsou udělovány jezdcům po každém závodě na základě jejich umístění. Mistr světa se ve formuli 1 vyhlašuje až po ukončení posledního závodu. Neoficálně se ovšem traduje, že pilot “dobyl” tilul, pokud ho už žádný z jezdců nemůže bodově překonat.

První mistr světa s závodech Formule 1 byl v roce 1950 italský pilot Giuseppe Farina.

Zatím posledním mistrem světa ve formuli 1 je  Sebastian Vettel.

Mistorvství světa konstruktérů Formule 1 neboli Pohár konstruktérů

Mistrovství světa konstrukrérů vozů Formule 1 je vyhlašován taktéž automobilovou federací FIA. Bodové hodnocení stáje zavísí na výsledcích obou jezdců závodících v daném roce za konkrétní stáj.

Pohár konstruktérů byl poprvé udělen v roce 1958 stáji Vanwall.

Nejvíce konstruktérských pohárů má na svém kontě stáj Ferrari, s celkovým počtem 15.

 

Význam vlajek při závodech Formule 1

zluta-vlajka-formule-1.jpg

Žlutá vlajka

Tato vlajka upozorňuje na nebezpečí na dráze. Jezdech musí zpomalit, pokud se mává touto vlajkou. Mávání dvěma žlutými vlajkami současně znamená povinnost jezdce zpomalit a být připraven dokonce zastavit. V obou případech není povoleno předjíždění.

zelena-vlajka-formule-1.jpg

Zelená vlajka

Zelená vlajka je vyvěšena na konci zóny vytyčené žlutými vlajkami. Končí omezení zákazu předjíždění a opatrnosti.

modra-vlajka-formule-1.jpg

Modrá vlajka

Modrá vlajka přikazuje jezdci pustit před sebe rychlejší vůz.

cervena-vlajka-formule-1.jpg

Červená vlajka

Červená vlajka znamená okamžité zastavení závodu, tréninku nebo kvalifikace. Jezdci musí pomalu zajet do boxů, v závodě na startovní rošt.

bila-vlajka-formule-1.jpg

Bílá vlajka

Bílá vlajka upozorňuje na pomalu se pohybující objekt na trati. Může jím být zvíře, sanitka, vůz s poruchou, aj.

cerna-vlajka-formule-1.jpg

Černá vlajka

Černá vlajka doplněná o číslo pilota signalizuje jeho diskvalifikaci ze závodu a povinnost zajet do boxů.

zluta-vlajka-s-cervenymi-pruhy.png

Žlutá vlajka s vertikálními červenými pruhy

Tato vlajka informuje jezdce o kluzkém místě na trati v důsledku deště nebo oleje.

karovana-vlajka.jpg

Šachovnicová vlajka

Tato vlajka signalizuje konec tréninku, kvalifikace či závodu. Následně jezdci mohou zajet do boxů.

cerno-bila-vlajka-formule-1.jpg

Černo-bílá vlajka

Tato vlajka doplněná o číslo jezdce poukazuje na nesportovní chování. Pokud jezdec takto pokračuje, může být diskvalifikován.

cerna-vlajka-s-oranzovym-kruhem-formule-1.jpg

Černá vlajka s červeným kruhem

Tato vlajka doplněná o číslo jezdce signaluzuje nutnost zajetí vozu do boxu, neboť je vůz ve stavu, který ohrožuje průběh závodu. Po ukončení opravy se jezdec může vrátit zpět do závodu.

Formule 1 v roce 2012

Zúčastněné týmy Formule 1

  • McLaren
  • Ferrari
  • Force India
  • Team Caterham
  • Lotus
  • Red Bull
  • Toro Rosso
  • Sauber
  • Mercedes
  • Williams
  • Marussia
  • HRT

 zpět na začátek...

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace